Aanbod

Hieronder vind je een overzicht waarvoor je bij De Babbelboom terecht kan.  


Intakegesprek

We starten altijd met een intakegesprek. Een intakegesprek is een eerste kennismaking waarbij ik luister naar jullie moeilijkheden, hulpvragen en verwachtingen. Tijdens het intakegesprek bekijken we dan samen hoe ik jullie verder kan helpen. Indien nodig help ik jullie wegwijs te geven in het hulpverleningslandschap.

Jullie kunnen terecht voor een brede waaier aan hulpvragen, zoals bijvoorbeeld:

  • Emotionele moeilijkheden
  • Gedragsmoeilijkheden
  • Laag zelfbeeld
  • Angsten
  • Traumaverwerking
  • Omgaan met een diagnose ADHD of ASS

Individuele begeleiding

Binnen individuele begeleiding krijgt een kind of jongere een veilige ruimte om gevoelens, gedachten en moeilijkheden te verkennen. Samen zoeken we naar manieren om beter met emoties, spanningen of lastige situaties om te gaan. De begeleiding vertrekt vanuit de beleving van het kind en sluit aan bij zijn of haar tempo en behoeften.

Bij (jonge) kinderen wordt nauw samengewerkt met de ouders en de context. Want een kind staat natuurlijk niet alleen in de wereld.

Ouderbegeleiding

Ouderbegeleiding biedt ondersteuning aan ouders die met vragen of zorgen zitten over de ontwikkeling of het gedrag van hun kind. Samen bekijken we wat er speelt, welke factoren meespelen en hoe je jouw kind het best kunt helpen. Het doel is om meer inzicht, houvast en concrete handvatten te bieden in de opvoedingssituatie.

Ouderbegeleiding kan op zichzelf ingezet worden, en indien nodig ook, naast de individuele begeleiding van het kind / de jongere of de gezinsbegeleiding.

(Multidisciplinair) overleg

Soms is het helpend om met andere betrokken professionals samen te zitten, zoals een leerkracht, huisarts, kinderpsychiater of coach. Tijdens een (multidisciplinair) overleg delen we relevante informatie, stemmen we doelen op elkaar af en bekijken we hoe we het kind of de jongere het best kunnen ondersteunen.

Zo zorgen we voor een gezamenlijke aanpak en creëren we meer duidelijkheid en continuïteit voor het gezin. Dergelijk overlegmoment gebeurt enkel met toestemming van de ouders en wordt steeds zorgvuldig voorbereid.

EMDR-therapie

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is een wetenschappelijk onderbouwde behandelmethode voor kinderen en jongeren die last hebben van ingrijpende gebeurtenissen.

Tijdens EMDR wordt het kind / de jongere stap voor stap begeleid om moeilijke herinneringen of gevoelens opnieuw te verwerken, terwijl het tegelijkertijd afleidende stimuli volgt (zoals oogbewegingen, tikjes of geluidjes). Dit helpt om de emotionele lading te verminderen en ruimte te maken voor helpende gedachten en meer innerlijke rust.

De sessies verlopen op het tempo van het kind, met altijd aandacht voor veiligheid, steun en duidelijkheid.

EMDR kan worden ingezet bij:

  • traumatische of nare ervaringen
  • angst- en stressklachten
  • zelfbeeldproblemen
  • verlies- en scheidingservaringen
  • pestervaringen of andere emotioneel belastende situaties

IQ-test

Een intelligentie-onderzoek (IQ-test) brengt op een objectieve manier de cognitieve mogelijkheden van een kind of een jongere in kaart. De test geeft inzicht in sterke en zwakkere denkvaardigheden, zoals redeneren, taalbegrip, geheugen en verwerkingssnelheid.

De totale afnameduur bedraagt ongeveer 1 tot 1.5 uur, afhankelijk van de leeftijd van het kind of de jongere. Er wordt eveneens een verslag opgemaakt van het onderzoek.

Afhankelijk van de leeftijd wordt een andere test gebruikt:

  • Voor kinderen van 2.5 tot 7 jaar wordt de WIPPSI gebruikt.

  • Voor kinderen en jongeren van 6 tot 16 jaar wordt de WISC gebruikt.

Indien gewenst kunnen de resultaten en eventuele vragen over het onderzoek overlopen en mondeling toegelicht worden tijdens een nabespreking.

Een onderbouwde aanpak

In de begeleiding gebruik ik methoden en technieken waarvan onderzoek aantoont dat ze echt helpen, ook wel evidence-based genoemd. Ik stem deze steeds af op het kind, de jongere en zijn of haar context.

  • Speltherapie – Via spel leert het kind gevoelens of situaties uiten en verwerken.
  • Cognitieve gedragstherapie (CGT) – Helpt gedachten, gevoelens en gedrag te begrijpen en veranderen.
  • Oplossingsgerichte therapie – Focust op krachten, doelen en wat al goed werkt.
  • Systeemgerichte benadering – Kijkt naar de rol van gezin, school en vrienden in het functioneren van het kind of de jongere.
  • Psycho-educatie – Uitleg geven over wat er aan de hand is en hoe ermee om te gaan.